ﺗﺬﮐﺮۃ ﺍﻟﺮﺷﯿﺪ ﮐﯽ ﺍﯾﮏ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﭘﺮ
ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﮐﺎ ﺟﻮﺍﺏ
ﻣﺸﮑﻞ ﻭﻗﺖ ﻣﯿﮟ ﯾﮧ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ
ﮐﮯ ﮐﺎﻡ ﺁﺗﯽ ﮨﮯ ﮐﯿﻮﻧﮑﮧ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﯿﮟ
ﺗﻮ ﮐﻮﺋﯽ ﺍﯾﮏ ﺑﮭﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻧﮩﯿﮟ
ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺍﻟﻠﮧ ﻧﮯ ﺍﻭﻟﯽ ﺍﻻﻣﺮ ( ﻓﻘﯿﮧ) ﺍﮨﻞ
ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻁ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺳﮯ ﻣﻨﻊ ﮐﯿﺎ ﮨﻮ ﺟﯿﺴﺎ
ﺍﺱ ﻧﮯ ﮐﺎﻓﺮﻭﮞ ﻣﻨﺎﻓﻘﻮﮞ ﺑﮯ ﻋﻘﻠﻮﮞ ﮐﯽ
ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺳﮯ ﻣﻨﻊ ﮐﯿﺎ ﮨﮯ۔
ﺑﮩﺮﺣﺎﻝ ﯾﮧ ﺑﮭﯽ ﺍﻥ ﮐﮯ ﮐﺴﯽ ﮐﺎﻡ ﻧﮩﯿﮟ
ﺁﺳﮑﺘﯽ۔
ﺗﺬﮐﺮۃ ﺍﻟﺮﺷﯿﺪ ﮐﮯﺍﯾﮏ ﺣﻮﺍﻟﮧ ﺳﮯ
ﻭﮐﭩﻮﺭﯾﻦ ﺍﮨﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﺣﻀﺮﺍ ﺕ ﮐﭽﮫ
ﺑﺎﺗﯿﮟ ﺍﭘﻨﮯ ﺣﻖ ﻣﯿﮟ ﭘﯿﺶ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﯽ
ﮐﻮﺷﺶ ﮐﺮﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﻦ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﯾﮧ ﺑﺎﺕ
ﺑﮭﯽ ﮨﮯ ﮐﮧ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺗﮭﺎﻧﻮﯼؒ ﯾﮧ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﮐﮧ
ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﭘﺮ ﮐﺒﮭﯽ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻧﮩﯿﮟ ﺟﺐ
ﮐﮧ ﻣﻮﻻﻧﺎ ؒ ﻓﺮﻣﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﻭﮦ ﻣﯿﮟ ﻧﮯ ﺑﻄﻮﺭ
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺍﻭﺭ ﺭﺍﺋﮯ ﮐﮯ ﻧﮩﯿﮟ ﻟﮑﮭﺎ ﺑﻠﮑﮧ (ﺍﭘﻨﮯ
ﺷﯿﺦ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺭﺷﯿﺪ ﺍﺣﻤﺪ
ﮔﻨﮕﻮﮨﯽؒ ) ،، ﮐﻮ ﺑﻄﻮﺭ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﮐﮯ ﭘﯿﺶ ﮐﯿﺎ
ﮨﮯ۔ (ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻟﻔﺘﺎﻭﯼٰ ﺟﻠﺪ 4 ﺹ 383)
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺗﮭﺎﻧﻮﯼؒ ﻧﮯ ﺧﻮﺩ ﺍﭘﻨﯽ ﺍﺱ ﺑﺎﺕ ﮐﺎ
ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﮭﯽ ﮐﯿﺎ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺍﮨﻠﺴﻨﺖ ﻭﺍﻟﺠﻤﺎﻋﺖ
ﻣﺬﮨﺐ ﺍﺭﺑﻌﮧ ﻣﯿﮟ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﮨﻮﻧﮯ ﭘﺮ
ﺍﺟﻤﺎﻉ ﮨﮯ۔ (ﺍﺟﺘﮩﺎﺩ ﻭ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺁﺧﺮﯼ ﻓﯿﺼﻠﮧ
ﺹ 51) ﺍﻭﺭﺍﺱ ﺳﮯ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﮨﮯ۔ (ﺹ
52 )
ﻣﻮﺭﺥ ﺍﺳﻼﻡ ﻋﻼﻣﮧ ﺑﻦ ﺧﻠﺪﻭﻥؒ ﻓﺮﻣﺎﺗﮯ
ﮨﯿﮟ
ﺟﺐ ﻣﺮﺗﺒﮧ ﺍﺟﺘﮩﺎﺩ ﺗﮏ
ﭘﮩﻨﭽﻨﺎ ﺭﮎ ﮔﯿﺎ ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮐﺎ
ﺑﮭﯽ ﺧﻄﺮﮦ ﺗﮭﺎ ﮐﮧ ﺍﺟﺘﮩﺎﺩ ﻧﺎ
ﺍﮨﻠﻮﮞ ﺍﻭﺭ ﺍﻥ ﻟﻮﮔﻮﮞ ﮐﮯ
ﻗﺒﻀﮧ ﻣﯿﮟ ﭼﻼﺟﺎﺋﮯﮔﺎ ﺟﻦ
ﮐﯽ ﺭﺍﺋﮯ ﺍﻭﺭ ﺩﯾﻦ ﭘﺮ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ
ﻧﮩﯿﮟ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺳﮑﺘﺎ ﺑﮍﮮ ﺑﮍﮮ
ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻧﮯ ﺍﺟﺘﮩﺎﺩ ﺳﮯ ﻋﺠﺰ
ﺍﻭﺭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎ ﺍﻋﻼﻥ
ﮐﺮﺩﯾﺎ ﺍﻭﺭ ﻟﻮﮔﻮﮞ ﮐﻮ ﺍﻥ
ﭼﺎﺭﻭﮞ ﺍﺋﻤﮧ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﭘﺮ
ﻟﮕﺎﺩﯾﺎ ﮨﺮ ﺷﺨﺺ ﺟﺲ ﮐﯽ
ﻭﮦ ﺗﻘﻠﯿﺪﮐﺮﺗﺎﮨﮯ ﺍﺱ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ
ﺭﮨﮯ۔
ﺍﻭﺭ ﻟﻮﮔﻮﮞ ﮐﻮ ﺍﺱ ﺳﮯ
ﺧﺒﺮﺩﺍﺭ ﮐﯿﺎ ﮐﮧ ﻭﮦ ﺍﺋﻤﮧ ﮐﯽ
ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺑﺪﻝ ﺑﺪﻝ ﮐﺮ ﻧﮧ ﮐﺮﯾﮟ
ﯾﮧ ﺗﻮ ﺩﯾﻦ ﺳﮯ ﮐﮭﯿﻠﻨﺎ ﮨﻮﺟﺎﺋﮯ
ﮔﺎ ﺍﺱ ﮐﮯ ﺳﻮﺍﮐﻮﺋﯽ ﺻﻮﺭﺕ
ﮨﯽ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﮧ ﺍﻧﮩﯽ ﺍﺋﻤﮧ ﺍﺭﺑﻌﮧ
ﮐﮯ ﻣﺬﺍﮨﺐ ﺁﮔﮯ ﻧﻘﻞ ﮐﯿﮯ
ﺟﺎﺋﯿﮟ۔
(ﻣﻘﺪﻣﮧ ﺍﺑﻦ ﺧﻠﺪﻭﻥ ﺑﺎﺏ 6
ﻓﺼﻞ 7 ﺹ 448 ﻣﺼﺮ )
ﺷﺎﺭﺡ ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﻣﺎﻡ
ﻧﻮﻭﯼؒ ﻟﮑﮭﺘﮯ ﮨﯿﮟ :
ﺍﮔﺮ ﯾﮧ ﺟﺎﺋﺰ ﮨﻮ ﮐﮧ ﺍﻧﺴﺎﻥ
ﺟﺲ ﻓﻘﮧ ﮐﯽ ﭼﺎﮨﮯ ﭘﯿﺮﻭﯼ
ﮐﺮﮮ ﺗﻮ ﺑﺎﺕ ﯾﮩﺎﮞ ﺗﮏ ﭘﮩﻨﭽﮯ
ﮔﯽ ﮐﮧ ﻭﮦ ﺍﭘﻨﯽ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ
ﺧﻮﺍﮨﺶ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺗﻤﺎﻡ
ﻣﺬﺍﮨﺐ ﮐﯽ ﺁﺳﺎﻧﯿﺎﮞ ﭼﻨﮯﮔﺎ۔
ﺍﺱ ﻟﯿﮯ ﮨﺮﺷﺨﺺ ﭘﺮﻻﺯﻡ ﮨﮯ
ﮐﮧ ﺍﯾﮏ ﻣﻌﯿﻦ ﻣﺬﮨﺐ ﭼﻦ ﻟﮯ
ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪﮐﺮﮮ۔
( ﺍﻟﻤﺠﻤﻮﻉ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻤﮩﺬﺏ ﺝ 1
ﺹ 91 )
ﺧﻮﺩ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ ﮐﮯ ﺍﯾﮏ ﻣﻮﻟﻮﯼ ﺻﺎﺣﺐ
ﺍﺱ ﺑﺎﺕ ﮐﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﮐﺮﺗﮯ ﮨﻮﺋﮯ ﻟﮑﮭﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﮐﮧ
: ﮐﭽﮫ ﻋﺮﺻﮧ ﺳﮯ ﮨﻨﺪﺳﺘﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﺍﯾﮏ ﺍﯾﺴﮯ
ﻏﯿﺮ ﻣﺎﻧﻮﺱ ﻣﺬﮨﺒﺐ ﮐﮯ ﻟﻮﮒ ﺩﯾﮑﮭﻨﮯ ﻣﯿﮟ
ﺁﺭﮨﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﺲ ﺳﮯ ﻟﻮﮒ ﺑﺎﻟﮑﻞ ﻧﺎ ﺁﺷﻨﺎ
ﮨﯿﮟ،ﭘﭽﮭﻠﮯ ﺯﻣﺎﻧﮧ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﺫ ﻭ ﻧﺎﺩﺭ ﺍﺱ
ﺧﯿﺎﻝ ﮐﮯ ﻟﻮﮒ ﮐﮩﯿﮟ ﺗﻮ ﮨﻮﮞ ﻣﮕﺮ ﺍﺱ
ﮐﺜﺮﺕ ﺳﮯ ﺩﯾﮑﮭﻨﮯ ﻣﯿﮟ ﻧﮩﯿﮟ ﺁﺋﮯ، ﺑﻠﮑﮧ ﺍﻥ
ﮐﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﺑﮭﯽ ﺗﮭﻮﮌﮮ ﮨﯽ ﺩﻧﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺳﻨﺎ ﮨﮯ۔
ﺍﭘﻨﮯ ﺁﭖ ﮐﻮ ﺍﮨﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﯾﺎ
ﻣﻮﺣﺪ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﻣﮕﺮ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻓﺮﯾﻖ ﻣﯿﮟ
ﺍﻥ ﮐﺎ ﻧﺎﻡ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪ ﯾﺎ ﻭﮨﺎﺑﯽ ﯾﺎ ﻻﻣﺬﮨﺐ ﻟﯿﺎ
ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﻻﺭﺷﺎﺩ ﺍﻟﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﺍﻟﺮﺷﺎﺩ ﺻﻔﺤﮧ
13
ﺍﺱ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﺍﯾﮏ ﺟﮕﮧ ﺍﻥ ﮐﮯ ﻣﻮﻟﻮﯼ
ﺻﺎﺣﺐ ﻟﮑﮭﺘﮯ ﮨﯿﮟ ” ﺑﺮﯾﺼﻐﯿﺮ ﻣﯿﮟ
ﻋﻠﻤﺎﺋﮯ ﺍﮨﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﮐﺎ ﺳﻠﺴﻠﮧ ﻣﯿﺎﮞ ﻧﺬﯾﺮ
ﺣﺴﯿﻦ ﺩﮨﻠﻮﯼ ﺻﺎﺣﺐ ﺳﮯ ﺷﺮﻭﻉ ﮨﻮﺗﺎ
ﮨﮯ “۔
۔( ﭼﺎﻟﯿﺲ ﻋﻠﻤﺎﺋﮯ ﺍﮨﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﺻﻔﺤﮧ 28 )
ﺍﺱ ﺳﮯ ﭘﮩﻠﮯ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﺖ ﺑﻐﯿﺮ ﺗﻠﻘﯿﻦ ﮐﮯ
ﺍﭘﻨﮯ ﮨﯽ ﻣﺠﺘﮩﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﭘﺮ ﻣﺘﻔﻖ
ﺗﮭﯽ ﮐﯿﻮﻧﮑﮧ ﻋﻤﻞ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﮐﮭﺘﺎ ﮨﮯ
ﺍﻟﻔﺎﻅ ﺳﮯ
ﻋﯿﻦ ﻣﻤﮑﻦ ﮨﮯ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﮯ ﯾﮧ ﺍﺱ
ﻭﻗﺖ ﻟﮑﮭﺎ ﺗﮭﺎ ﺟﺐ ﮐﮧ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﺎ
ﻟﻔﻆ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻣﯿﮟ ﭘﮩﻠﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﮯ ﻃﻮﺭ
ﭘﺮ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺭﮨﺎ ﺗﮭﺎ۔ ﺍﻭﺭ ﺁﺝ ﮐﮯ ﺩﻭﺭ
ﻣﯿﮟ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻐﯿﺮ ﺗﻠﻘﯿﻦ ﺍﻭﺭ ﺑﻐﯿﺮ
ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻣﺠﺘﮩﺪﯾﻦ ﮐﻮ ﺑﺎﻃﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﯾﺘﮯ
ﮨﻮﺋﮯ ﺍﭘﻨﮯ ﻣﺠﺘﮩﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﮐﺎ ﭘﺎﺑﻨﺪ
ﮨﻮﻧﮯ ﮐﮯ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ،
ﭼﻮﻧﮑﮧ ﺍﮨﻠﺴﻨﺖ ﮐﮯ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺬﺍﮨﺐ ﺍﭘﻨﮯ ﺍﭘﻨﮯ
ﻣﺠﺘﮩﺪ ﮐﮯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﮐﮯ ﭘﺎﺑﻨﺪ ﺭﮨﺘﮯ
ﺁﺋﮯ ﮨﯿﮟ ﺗﻮ ﺍﺱ ﭘﺮ ﺑﻼ ﺷﺒﮧ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺛﺎﺑﺖ
ﮨﻮﺗﺎ ﮨﮯ۔
ﺍﺏ ﺫﺭﮦ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ ﭘﺮ ﻧﻈﺮ ﮈﺍﻟﺘﮯ ﮨﯿﮟ
ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ ﮐﮯ ﺷﯿﺦ ﺍﻟﮑﻞ ﺻﺎﺣﺐ ﻟﮑﮭﺘﮯ
ﮨﯿﮟ:
” ﺻﺤﺎﺑﮧ ﺍﻭﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﮐﺎ ﻗﺮﻭﻥ ﺍﻭﻟﯽ
ﻣﯿﮟ ﺍﺱ ﭘﺮ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺛﺎﺑﺖ ﮨﻮﺍ ﮐﮧ ( ﻭﮦ )
ﮐﺒﮭﯽ ﺍﯾﮏ ﻣﺠﺘﮩﺪ ﮐﯽ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﮐﺮﺗﮯ ﺍﻭﺭ
ﮐﺒﮭﯽ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻣﺠﺘﮩﺪ ﮐﯽ “۔
ﺷﯿﺦ ﺍﻟﮑﻞ ﻣﯿﺎﮞ ﻧﺬﯾﺮ ﺣﺴﯿﻦ ﺩﮨﻠﻮﯼ
ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺍﻟﺤﻖ ﺹ۱۴۳
ﺁﺝ ﺗﮏ ﮐﺴﯽ ﺟﺎﮨﻞ ﻧﮯ ﺑﮭﯽ ﯾﮧ ﺑﺎﺕ ﻧﮩﯿﮟ
ﮐﮩﯽ ﮐﮧ ﺍﯾﮏ ﺑﺖ ﮐﻮ ﺳﺠﺪﮦ ﮐﺮﻧﺎ ﺗﻮ ﺷﺮﮎ
ﮨﮯ ﻟﯿﮑﻦ ﺻﺒﺢ ﺍﯾﮏ ﺑﺖ ﮐﻮ ﺳﺠﺪﮦ ﮐﺮﻭ
ﺩﻭﭘﮩﺮ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﺑﺖ ﮐﻮ ﺳﺠﺪﮦ ﮐﺮﻭ ﺳﮧ ﭘﮩﺮ
ﺗﯿﺴﺮﮮ ﺑﺖ ﮐﻮ ﺳﺠﺪﮦ ﮐﺮﻭ ﺍﻭﺭ ﺷﺎﻡ ﮐﻮ
ﭼﻮﺗﮭﮯ ﺑﺖ ﮐﻮ ﺳﺠﺪﮦ ﮐﺮﻭ ﺗﻮ ﺗﻢ ﻣﺸﺮﮎ
ﻧﮩﯿﻦ ﺭﮨﻮ ﮔﮯ ﺑﻠﮑﮧ ﺍﮨﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻦ ﺟﺎﺅ ﮔﮯ۔
No comments:
Post a Comment